Hold My Hand and Bring Me To The Peak

Hold My Hand and Bring Me To The Peak
"...HE bring the sunsets to me..."

Wednesday 6 November 2013

..: PASSIVE vs OUTSTANDING :..


Sebagai seorang mahasiswa, orang akan memandang siapa kita. Siapa kita didalam kelas, di luar kelas mahupun didalam persatuan. Adakah kita seorang yang aktif menjawab segala persoalan yang diajukan oleh pensyarah? Atau adakah kita seorang pemimpin yang berjiwa besar didalam sesebuah organisasi?
Semua jawapa kepada persoalan diatas ada didalam diri kita.

*****

Seperti biasa, pensyarah saya memulakan kelas dengan syarahannya untuk hari itu. Panjang lebar Dr. Mariam menerangkan kepada kami tentang perkembangan otak.Hampir satu jam. Perkara bagi seorang pelajar ialah apabila tunduk sewaktu pensyarah mengajar dihadapan.

Sebelum kelas tamat, Dr. Mariam sempat berpesan dan berserita kepada kami. Pesanya, ' kita sepatutnya bersyukur sebab dapat belajar tentang organ dalaman manusia. Kita dapat lihat begitu unik dan indah ciptaan Tuhan. Kita belajar bukan untuk peperiksaan semata-mata tapi untuk menjadi seorang pelajar yang bertakwa juga'.

Tersentap dengan kata-kata beliau.
Dr. Mariam sambung dengan ceritanya.

' Dulu, ada seorang senior kamu di psychology department. Saya mengajar dia. Saya tahu bagaimana orangnya. Sebagai seorang pensyarah kami tahu pelajar-pelajar kami. Kami dapat lihat siapa pelajar kami dan siapa kamu. Hanya dengan memerhati kami sudah tahu siapa kamu. Saya lihat senior kamu itu tidak seperti pelajar lain. Dia hanya seorang pelajar biasa dengan pointer yang sedang-sedang saja. Dia seorang yang menyembunyikan diri. Sewaktu dia menambung pengajian peringkat Sarjana, dia tetap begitu. Dengan karakternya yang pendiam, pointer yang masih sedang-sedang saja. Dia seorang yang sangat menghormati pensyarahnya dan dia sangat baik. Dan sekarang dia sedang melanjutkan pelajaran diperingkat Phd di sebuah Universiti di German '...

Terpegun mendengar kisah dari Dr. Mariam. Impian semua pelajar adalah dapat menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi.
Dr. Mariam menyambung kisah tentang bekas pelajarnya itu...

' Walaupun dia seorang yang sedang-sedang saja. Tapi dia berjaya melangkah ke peringkat yang tertinggi. Untuk berjaya tidak perlu outstanding. Cukup sekadar kamu menghormati orang yang mengajar kamu. Oustanding itu sangat bagus tapi apa gunanya kalau kamu tidak mengormati pensyarah kamu '.

Dr. Mariam begitu suka menyelitkan pesanan-pesanan untuk pelajarnya agar kami semua berfikir. 

Passive juga boleh berjaya jika dia tahu apa impiannya dan sekiranya setiap perbuatannya mendapat keberkatan. Kerana keberkatan dan keredhaan itu sangat penting dan ia adalah resepi kejayaan.

Semoga kita mendapat kejayaan seperti yang diimpikan.
^_^

No comments:

Post a Comment