Hold My Hand and Bring Me To The Peak

Hold My Hand and Bring Me To The Peak
"...HE bring the sunsets to me..."

Thursday 14 November 2013

Kaunselor Muda???

Bidang rundingan bukan lah menjadi perhatian aku. Malah, aku tak tahu cara berunding dengan baik.
Sekarang aku menuntut dalam jurusan psychology. Adakah sama antara kaunseling dan psychology?
Itu yang mengelirukan setiap pelajar. Tapi, menurut pensyarah aku, psychology mempunyai bidang yang lebih luas berbanding kaunseling yang hanya terhad kepada bagaimana untuk menyelesaikan masalah secara umumnya dan melakukan sesi rundingan bersama peserta tertentu secara khasnya.

    Aku masih lagi tercari-cari apakah perancangan masa hadapan aku. Tidak seperti rakan-rakan aku yang lain yang sudah ada perancangan mereka yang tersendiri.
Ia! Aku masih belum pasti.

    Semenjak aku mempamerkan status pengajianku di laman facebook, aku semakin mendapat banyak persoalan dan masalah yang perlu diselesaikan. Persoalan dan masalah itu datangnya dari rakan-rakan facebook aku sendiri. Ada yang aku kenal dan ada yang aku sendiri tak kenal. Mereka begitu berani berkongi masalah yang dihadapi kepada aku. Adakah mereka mempercayai aku? Sekiranya mereka betul-betul mempercayai aku, ini bermakna aku perlu membantu mereka yang bertanya walau aku sendiri belum pasti apakah aku dapat membantu mereka. Mungkin ini latihan permulaan untuk aku.

    

    Kata pensyarah introduction to psychology aku, seorang kaunselor yang baik ialah dia menjadi pendengar yang setia.

    Secara tak langsung, aku juga dapat meningkatkan kemahiran bagaimana untuk berkomunikasi dengan orang. Aku juga sedikit sebanyak peroleh ilmu tentang apa yang ditanya kepadaku.

    Kedapa sahabat-sahabat yang ingin berkongsi cerita dengan aku dialu-alukan ^_^
Kita sama-sama mencari solusi terhadap cabaran yang mendatang.

No comments:

Post a Comment