Hold My Hand and Bring Me To The Peak

Hold My Hand and Bring Me To The Peak
"...HE bring the sunsets to me..."

Saturday 19 January 2013

...:: Petanda Apakah Ini? ::...


Bahasa Melayu.

Entah kenapa hari ini aku sangat gementar untuk menjawab kertas akhir peperiksaan Bahasa Melayu Lanjutan (Sains Sosial). Mungkin aku sedikit terpengaruh dengan kata-kata sahabatku yang terlebih dahulu mengambil subjek ini. Mereka mengatakan bahawa kertas ini susah untuk dijawab. Mungkin ini yang membuatkan aku berasa takut dan gementar.
*****

Alhamdulillah...aku bertawakal kepada Allah setelah menjawab soalan. 
Selepas tamat peperiksaan pada jam 5 petang, aku terus menuju ke bilik yang terletak di mahallah Ali. Setiap hari aku guna laluan yang sama untuk ke kelas dan juga untuk pulang ke mahallah. Tetapi, pada petang 30 Desember 2012 aku berasa sangat letih. Selepas selesai menjawab soalan aku bergegas menuju ke bilik. Aku menanggalkan pakaian dan berwudhu' bagi menunaikan solat asr' lantas terus merangkak menuju ke katil seusai solat.

Berasa sangat lega apabila dapat merebahkan diri ditilam yang empuk bersarungkan cadar yang bercorak ikan lumba-lumba. Aku bermonolog sambil meletakkan tangan kanan di atas dahi.
' eh, tidak apa ke aku tidur lepas asr' ni?'
Tubuh  yang terasa bagai ditindih dengan bongkah batu membuatkan aku mengendahkan semua itu.
Mata terus terlelap dengan sendirinya.Keletihan yang melanda menghilangkan semua bebanan yang dipikul. Aku terus dibuai lena tanpa ada sebarang gangguan. Kelembutan angin yang menghembus dari jendela membuatkan aku terus hanyut dalam tidurku.

Tiba-tiba!
Lena ku disapa oleh suatu mimpi. Bagiku ia suatu mimpi yang menggerunkan. Lagu dialunkan dengan merdu sekali. Sekali sekali nadanya sedikit tegas. Didalam tidur aku rasa kebingungan. Lagu apakah ini? kenapa dengan lagu ini?. Terkadang aku terhibur dan adakalanya aku kehairanan. Aku amati lirik itu dengan penuh ketelitian. Bila diamati...astaghfirullah!!! lagu apakah ini?
Lapangkanlah hatimu dalam musibah
Dan bersabarlah di jalan Allah
Jangan hanya memeluk dunia fanaYang bersalut dengan dosaAkan mengejarmu saat kau matiJadi jujurlah harungi hidup iniJauhi azab ilahiBersyukurlah selalu Dan jangan raguNescaya jauh azabmu
Ingat azab neraka
 Aku terus terjaga dari lena. Aku duduk seketika dan termenung. Aku termenung mengimbas kembali lagu dan lirik yang menjengah dalam tidurku. Masyaallah!!! aku melihat ke luar jendela hari sudah beransur gelap. Dan aku masih belum menunaikan solat maghrib. Melihat kearah meja belajar dimana terletaknya jam tangan aku dan alhamdulillah...masih ada waktu bagiku untuk mengerjakan solat maghrib. Seusai solat, aku menarik kerusi berwarna biru lantas melabuhkan pinggulku.

Aku kembali bermuhasabah atas apa yang menimpaku sewaktu tidur sebentar tadi. Petanda apakah yang Allah kirimkan kepada ku ini? apakah yang akan berlaku sebenarnya?. Bermacam-macam tekaan yang berlegar-legar di ruang minda. Aku menceritakan perihal ini kepada rakan-rakanku. Mereka menyatakan 'ini adalah peringatan Allah buat hamba yang disayangi'. Subhanallah. Mungkin juga aku sering melupakan-Nya. Alhamdulillah kerana Dia mengirimkan sebuah mimpi yang mengetuk pintu hatiku untuk menguatkan ingatanku kepada-Nya.

Setelah diteliti lirik itu. Baru lah aku sedar, lirik ini adalah sebuah lagu yang disampaikan oleh sebuah kumpulan nasyid yang diberi nama Irsyadee.

Jangan lah kita lari atau menjauhkan diri daripada peringatan Allah. Dia sangat sayang kepada kita, itu sebabnya Dia menghantar ingatan dalam apa jua bentuk dan keadaan yang diingini-Nya.

Alhamdulillah...

No comments:

Post a Comment