Hold My Hand and Bring Me To The Peak

Hold My Hand and Bring Me To The Peak
"...HE bring the sunsets to me..."

Sunday 9 December 2012

Maafkan Aku Duhai Sahabat



Ke hadapan sahabatku yang disayangi,

Terlebih dahulu, aku menghulurkan kedua belah tanganku memohon kemaafan kerana menganggu ketenteramanmu. Aku sangat memahami situasi dirimu yang mungkin terkejut dengan kehadiran insan kecil tanpa jangkaanmu. Sesungguhnya aku minta maaf sekiranya kehadiran surat ini membuatkan dirimu berasa tidak selesa dan sangsi kerana selama kita menjalinkan ukhuwah aku tidak pernah mengirimkan surat kepada kau.

          Sahabatku, meskipun kita berbeza pendapat dan pendirian, tetapi aku tetap menganggap kau sebagai saudaraku. Persahabatan kita sungguh akrab, sehingga kau dapat memahami keadaanku dan berasakan kita sudah ditardirkan untuk bertemu didalam satu usrah dan sekaligus menjadi teman rapat sehingga kini.

          Sahabatku, aku begitu kagum dengan sifat keberanian dan ketegasanmu dalam apa jua keadaan. Sedangkan aku seorang yang lemah dan mudah menyerah diri kepada nasib dan situasi yang aku sendiri tidak mampu mengendalikannya. 

          Sahabatku, tujuan surat ini dititipkan kepadamu adalah untuk memberitahu bahawa sesungguhnya kau seorang yang berani dan tegas. Namun rapuhnya peganganmu pada agama apabila hadirnya seseorang yang mungkin bagimu dia adalah bidadari dalam hidupmu, tetapi dia sebenarnya adalah sembilu beracun yang tersembunyi di sebalik keayuannya. Mungkin kau tidak merasakan tusukan sembilu itu tetapi ingatlah bahawa mereka disekelilingmu sedang menderita akibat tusukan sembilu itu. Mungkin akibat kelemahan diriku inilah yang membuatkan aku menjadi bacul kerana membiarkan dirimu terus 'bermain' dengan sembilu beracun itu. Aku berasa diriku telah membuat kesilapan yang teramat besar dalam hidupku. Kesalahan dan kelalaian yang melibatkan maruah diri. Kesucianmu diragut tanpa rela atas kelemahanku membuang sembilu itu.

          Sahabatku, namun begitu aku sedar dan aku tahu bahawa yang berdosa dan bersalah itu juga adalah diriku kerana aku gagal untuk mencegah dirimu dari terus lena dan leka dengan 'bidadari' yang membawa selautan sembilu kasih kepadamu.

          Oleh itu, sahabatku, sudilah kau terima diriku ini yang penuh dengan dosa yang menggunung. Sahabatku,sudilah kau menerimaku sebagai sahabat agar dapat kita bersama-sama kembali menuju jalan yang lurus. Sahabatku, jalan tarbiyah ini panjang dan memenatkan. Seandainya kau tersungkur, ingatlah bahawa jalan ini memerlukan kita untuk menempuhnya bersama.

          Terimalah diriku ini dengan kasih sayang kerana aku tidak mampu untuk memberi kasih sayang atas dosa yang ku lakukan terhadapmu kerana membiarkan dirimu sendirian, sehingga kau berjaya ditusuk sembilu yang dibawa oleh 'bidadari' itu. Nafsu manusia yang rakus mengatasi segala fikiran waras. Kesannya, bukan hanya kau seorang yang terpaksa menghadapinya tetapi aku juga.

          Sahabatku, aku ingin kau tahu bahawa surat ini ditulis bersama-sama dengan guguran mutiara jernih sebagaimana gugurnya seuntai doa demi kebaikan diriku dan dirimu. Pena ini menulis dengan iringan air mata dan doa kudusku.

          Akan ku pimpin tanganmu seeratnya berdasarkan kepercayaanmu terhadapku. Izinkan aku kerana aku sendiri tidak mampu dalam keadaan diriku yang lemah dan tidak terdaya. Sampai disini sahaja bicaraku, semoga kita akan berjumpa di suatu masa yang aku sendiri tidak pasti. Aku juga titipkan seuntai kata untuk dirasa:



Ya robbi, sudilah pandang kami,
Terangi jalan gelap,
Jangan biarkan aku terus sendiri,
Mencari dan mendaki
Ya robbi, Kau dengarlah doa ku ini.

Sekian, sahabatmu.

No comments:

Post a Comment